Leserinnlegg i Glåmdalen 11.desember

Biblioteket i Nord-Odal

Rådmannen foreslår å fjerne en 40% stilling på biblioteket i Nord Odal.

I følge biblioteksjefen betyr dette i praksis at biblioteket heretter vil bli stengt på lørdager.

Det blir også færre arrangementer på kveldstid.

• Hvem er det som bruker biblioteket på lørdager? Barnefamilier, ungdommer, pensjonister, studenter, …
  • Jo men kan ikke de bruke biblioteket ellers i uka?

–          Jo men på lørdager har vi fri og og god tid! Og vi kan være sammen alle sammen! Og vi kan møte folk vi kjenner der. Og vi kan låne med bøker hjem og filmer og tegneserier. De andre dagene har vi det alltid så travelt alle slags aktiviteter.

Lørdagsbiblioteket er en sosial møteplass for folk flest. Dette er fortsatt det eneste stedet du kan tilbringe tid sammen med andre uten å måtte betale for det. Her kan du komme med hele familien og møte folk. For mange kvinner i vårt nye fellesskap er biblioteket det eneste offentlige stedet de kan gå til utenfor huset. Biblioteket utgjør dermed en viktig integreringsarena. I tillegg kommer selvfølgelig alt man kan hente av kunnskap og fortellinger som bidrar til å utvikle oss som mennesker og videre som samfunn.

Norsk Bibliotekforening er en interesseorganisasjon for bibliotek og alle bibliotekbrukere. Hedmark har sin egen avdeling, NBF Hedmark, og vi roper høyt når tilbudet til Hedmarks befolkning blir dårligere.

Den nye bibliotekloven sier:

“Folkebibliotekene skal ha til oppgave å fremme opplysning, utdanning og annen kulturell virksomhet, gjennom aktiv formidling og ved å stille bøker og andre medier gratis til disposisjon for alle som bor i landet.

Folkebibliotekene skal være en uavhengig møteplass og arena for offentlig samtale og debatt”.

Dette fremmer man med lengre åpningstider, ikke kortere. Å kutte i antall ansatte vil ha noe å si både for åpningstider og arrangementstilbud. Det vil også ha noe å si for det arbeidet Nord-Odal bibliotek har lagt ned i for eksempel leseombudsordningen sin. Den er så godt organisert at biblioteket og alle leseombudene vant årets «Leser søker bok» kåring av Årets bok til alle-bibliotek i 2013. Vinneren kåres blant alle bibliotekene i «Bok til alle»-nettverket. Det betyr at Nord-Odal bibliotek er landets beste til å nå ut til lesere som sliter med å lese. Slikt arbeid koster. Det koster gode og mange nok ansatte som skaper bibliotek til nytte for sitt lokalsamfunn. Å kutte kan bli dyrt for Nord-Odals innbyggere.

Reidun Riisehagen

En kommentar om “Leserinnlegg i Glåmdalen 11.desember

1. Etter å ha lest om rådmannen som foreslår å redusere stillinger på biblioteket med 40%, blir en veldig frustrert (sint) Dette er symtomatisk. Bibliotekarer er snille mennesker! Men nå må de virkelig «frese». litt. Etter erfaring i fra Stange der jeg bor, tror jeg nok at det finnes andre sektorer/ avdelinger der det bør sees nærmere på muligheter for evt. stillingsreduksjoner. F.eks. teknisk etat.
    Etter egen erfaring er det der et tungt byråkrati som bør sees nærmere på.

Mvh Paul Olav Fallet